alkuun


Jukka Ukkonen ja Raimo Turpeinen


Miten teistä tuli mikromekaanikkoja Jukka ja Raimo, mikä sai teidän hakeutumaan Kelloseppäkouluun ja mikromekaanikko-linjalle?

Raimo: En tiennyt oikeastaan mitään mikromekaanikon koulutuksesta ennen kuin kuulin radiosta, että Kelloseppäkoulussa on avointen ovien päivä. Olen aina tehnyt nk. käden töitä ja ne kiinnostivat. Niinpä menin koululle, kiinnostuin ja päätin hakea sinne.

Jukka: Olin Sipoon lukiossa ja kieltenopettajani kertoi lähtevänsä Kelloseppäkoulun rehtoriksi. Se jäi mieleen, koska olin ajatellut, että kultasepän ammatti voisi kiinnostaa. Menin kuitenkin armeijaan ja jäin useammaksi vuodeksi töihin vartiointiliikkeeseen, kunnes näin lehdessä entisen opettajani Tiina Viitasen kirjoituksen Kelloseppäkoulusta. Sain siitä potkun lähteä lopultakin koulutukseen ja koska oli sopivasti yhteishaun aika, hain ja pääsin Kelloseppäkouluun.

Olette molemmat suorittaneet kolmen vuoden mikromekaanikko-opintojen jälkeen vielä kellosepän tutkinnon. Mikä sai teidät innostumaan vielä toiseenkin tutkintoon?

Jukka: Kun kouluaikana selvisi, että vain vuoden lisäopinnoilla voisi saada toisen tutkinnon, niin se alkoi kiinnostaa, ja kelloseppäkoulutus itsessäänkin kiinnosti. Kellosepän tutkinto oli sitten ensimmäisestä luokasta alkaen tavoitteena.

Raimo: Sama täällä.

Molemmat kertovat olleensa Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella harjoittelijoina jo koulun ensimmäisen luokan aikana ja huomanneensa jo silloin, että prototyyppien kanssa työskentely voisi olla ’heidän juttunsa’.

Raimo: Juuri harjoittelussa selvisi, mitä oikeastaan tämän tapaisella koulutuksella voi tehdä.

Sekä Jukka että Raimo olivat toisenakin vuonna harjoittelussa samassa paikassa, silloin Nokian protopajalla.

Jukka suoritti myös kolmannen luokan harjoittelunsa fysiikan laitoksella. Hän kehitti jo lopputyössään samaa bondauslaitetta (jigiä), jonka parissa edelleenkin työskentelee. Hänellä kouluvuosien harjoittelupaikat olivat siis suora tie työpaikkaan Sähköinen aurinkotuulipurje –projektiin.

Raimo suoritti kolmannen luokan harjoittelunsa ja teki lopputyönsä elektroniikkalaitteita huoltavassa Arctic Photonics Oy:ssä, joka suunnittelee ja valmistaa yrityksille kustomoituja lasereita. Lopputyönään Raimo suunnitteli ja kehitti laserin kokoonpanolinjastoa; työhön kuului sekä itse laser että sen elektroniikka. Vuonna 2010 hän sitten haki ja pääsi fysiikan laitoksen Ilmaisinlaboratorioon vastaaviin töihin tutkimuslaitteiden pariin. Kumpikin arvelee, että juuri kehittämistyöhön osallistuminen on heille kaikkein tärkeintä.

Entä kellosepän koulutus, katsotteko siitä olleen hyötyä nykyisissä töissänne?

Molempien mielestä se auttoi harjaannuttamaan sellaisia perusvalmiuksia, joita molemmissa töissä tarvitaan. Mutta Jukka toteaa, että jos nyt pitäisi ryhtyä ammattikellosepän töihin, niin ei se kyllä suoralta kädeltä onnistuisi.



Kellosepällä pitää olla kädessään itse valmistamansa ja suunnittelemansa kello, sitä mieltä ovat molemmat mikromekaanikko -kellosepät. Kuvan kello on Raimon suunnittelema ja valmistama. Korjata sitä ei ole tarvinnut, mutta taulun puhdistus on pitänyt tehdä muutaman kerran kuparin helpon hapettumisen takia.

Teette molemmat täällä kehittämistyötä, jossa tulee jatkuvasti eteen uusia haasteita. Mutta mitä ajattelette tulevaisuudesta, millaisia haaveita teillä on työn suhteen?

Raimo: Minä olen ainakin harkinnut lähtemistä ulkomaille ja CERN, Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuslaitos, on silloin yksi mahdollisuus tästä työpaikasta käsin. Meidän laboratoriomme tekee tiivistä yhteistyötä CERNin kanssa ja suomalaisilla yliopiston työntekijöillä on siellä yleensäkin aika hyvä maine. Olen jo hakenutkin sieltä yhtä paikkaa, jota en silloin saanut, mutta sinne kuitenkin yritän jatkossakin.

Olisivatko siellä tekemäsi työt saman tyyppisiä kuin nykyisetkin?

Raimo: Varmaankin olisivat, teknikon töitä. Siellä tehdään kuitenkin niin monenlaista, laidasta laitaan, että se houkuttelee. Kiinnostavalta vaikutti, kun kävin siellä työhaastattelussa.

Entä Jukka, oletko harkinnut CERNiin hakeutumista?

Jukka: Kyllä, se on mielessä vaikka en ole vielä hakenut. Tilanteeseeni vaikuttaa aika paljon se, että projektimme rahoitus päättyy tämän vuoden lopussa ja saamme tietää jatkosta vasta syksyllä. Ja kun palkkani tulee juuri niistä rahoista, niin tilanne on jokseenkin auki.

Kiinnostaisiko siis ulkomaille lähtö sinänsä teitä molempia?

Kyllä, vastaavat molemmat, ja jälleen Sveitsi tuntuisi mikromekaniikan alalla kiinnostavalta.

Raimo: Olimme molemmat Sveitsissä työharjoittelussa kelloseppäopintojen aikana. Minä olin kolme viikkoa Christophe Claret –kellojen valmistajan palveluksessa, mutta itse työ tapahtui suomalaisen kellosepän Vesa Ruokasen ateljeessa.

Jukka: Minä olin kuukauden Sveitsin saksankielisellä alueella Küssnacht –nimisessä paikassa ja suomalaisen Smuigen eli Mika Saikun pajalla, jossa hän valmistaa Ulysse Nardinin kelloja. Oli tosi opettavainen reissu.

Eikä kielikään kuulemma tuottanut pahempia vaikeuksia, kun alusta selvisi.

Entä mitä sanoisitte Kelloseppäkouluun hakeutumista harkitseville? Suositteletteko?

Jukka: Minä ainakin suosittelen. Ei haittaa, vaikka alussa ei olekaan käsitystä alasta ja siitä mitä siellä vaaditaan. Koulutus lähtee niin perusasioista, että siitä kyllä selviää. Kyllä siinä sitten kahden ensimmäisen kuukauden aikana huomaa, että onko oma juttu vai ei.

Raimo: Minä myös suosittelen ja haluaisin rohkaistakin hakemaan! Varsinkin jos tykkää käsillä tekemisestä, sillä jo koulussakin pääsee tekemään ihan kunnolla. Voi tulla vaikka hiki – se on käytännönläheistä puuhaa. Ehkä olisi hakiessa hyvä olla jo vähän kypsempi, ehkä ihan paras tilanne ei ole suoraan peruskoulusta. Tai eihän sekään haittaa jos tiedostaa itse, että on valmis panostamaan koulutukseen, että ottaa sen tosissaan.

Jukka: Tämä koulutus vaatii kuitenkin aika paljon keskittymistä. Ja itsehillintää, niin että jos joku menee pieleen, niin ei ihan heti ryhdy tavaroita heittelemään.

Mitä kaikkea olette täällä nykyisissä töissänne oppineet, sellaista mitä koulussa ei vielä oppinut?

Jukka: Koneistaminen oli ainakin yksi asia, joka tuli eteen heti täällä aloitettaessa. Koulussa kaikki koneet olivat luonnollisesti paljon pienempiä kuin meillä täällä fysiikan laitoksen pajalla ja koulussa koneiden määräkin on välttämättä rajallinen. Meillä täällä on myös NC-jyrsimiä, koulussa kaikki työstökoneet olivat manuaalisia.

Kaiken kaikkiaan on paljon sellaista, minkä voikin oppia vasta työelämässä, ja lisäksi paljon pieniä spesiaalikikkoja eri tilanteisiin.

Raimo: Ja sitten on paljon erikoisosaamista, joka meillä liittyy esimerkiksi detektoreihin (ilmaisimiin). Elektroniikasta oppii ja kaasuista, itse asiassa aika laajalta skaalalta asioita on oppinut uutta. Melkeinpä joka päivä oppii jotain uutta.

Jukka: Aika paljon me käytetään CAD-suunnittelua täällä ja sekin on oikeastaan itse opeteltua. Koulussa oli kyllä mikro kakkosella pari kurssia, jossa pääsi vähän tutustumaan asiaan. Mutta se ei oikein vielä riitä CADin käyttämiseen.

Raimo: CADia pitää käyttää säännöllisesti, ennen kuin se jää kunnolla mieleen. Minun töissäni tulee lähes päivittäin käytettyä MASTERCAM -ohjelmaa, jolla tehdään ns. ratoja NC-koneisiin. CADia tulee käytettyä silloin tällöin, mutta suuri osa koneistuksista tehdään NC-työstökoneilla. Joissakin pienissä ja yksikertaisissa osissa käytetään manuaalikoneita.

Entä jatkokoulutus, mitä sellaista voisitte ajatella nykyisiin työtehtäviinne liittyen?

Jukka: Varsinaista mekaniikkasuunnittelua voisi ajatella, mutta se olisi jo aika vaativaa. Pitäisi oikeastaan opetella kokonaan uusi ammatti.

Mutta kun sitä omaa neljän vuoden jaksoa Kelloseppäkoulussa ajattelee nyt, niin tuntuu, että se meni todella nopeasti. Kyllä se antoi tosi paljon sellaista mielenkiintoista, jota nyt on voinut monella tavalla kerrata ja syventää.

Jukka ja Raimo lähettävät rohkaisevia terveisiä kaikille urasta kiinnostuneille!


 



Puhdaslaboratorio

Raimo ja Jukka työskentelevät usein ns. puhdaslaboratoriossa, jossa ilmassa esiintyvien partikkeleiden määrää on kontrolloitu ja jonne mentäessä on pukeuduttava kuhunkin tilaan kuuluviin haalareihin ja jalkineisiin.
Laboratorion puhdastiloja kutsutaan sellaisilla nimillä kuin ’tuhat-’ tai ’satatila’. Nimet kertovat kuinka paljon partikkeleita tilavuusyksikköä kohdan saa kussakin tilassa esiintyä.
Kuvassa näkyy GEM-säteilynilmaisimessa käytettävä foili, jossa on 10 x 10 cm:n alalla n. 0,5 miljoonaa 50 mikronin kokoista reikää. Hiili saattaa tukkia niitä, jos ilmaisimessa syntyy oikosulkuja (kipinöintiä kahden kalvon välillä). Optisella skannerilla pystytään havaitsemaan tukkeumat ja niitä pyritään avaamaan erilaisin menetelmin, mm. ultraäänellä.
Jukka puolestaan käyttää puhdastilassa esimerkiksi bondauslaitetta, kun tarvitaan laboratorion ultraäänilaitteella tehtävää hitsausta.


GEM-ilmaisimet

Kaasuelektronimonistimilla (GEM) tutkitaan säteilyä ja hiukkasten paikkaa. Niiden tärkein osa on ohut komposiittikalvo, joka koostuu eristävästä muovikalvosta ja sen molemmilla puolilla olevasta metallipinnoitteesta. Komposiittikalvon läpi on lisäksi työstetty erittäin tiheä ja säännöllinen reikäkuviointi.
Toimivassa ilmaisimessa kalvojen metallipinnoitteiden välille kytketään suurjännite, joka saa aikaan voimakkaan, elektroneja ohjaavan sähkökentän. Reikien tarkoituksena on toimia avoimina vahvistuskanavina elektroneille, joita syntyy kerrosten välillä olevassa täytekaasussa ionisoivan säteilyn vaikutuksesta.
Kuvassa olevan ilmaisimen yhdessä, puoliympyrän muotoisessa kalvossa on n. 1,7 miljoonaa reikää. Reikien halkaisija on 70 mikronia ja niiden välimatka n. 140 mikronia. Tällaisen foilin mittasuhteet ovat hyvä esimerkki siitä, millaisella mittakaavalla niiden parissa työskentelevä mikromekaanikko askartelee.
Sekä Raimo että Jukka kertovat, että mikroskooppi on näissä töissä varsin jokapäiväinen työväline ja siksi on hyvä, jos siinä tarvittavaan silmän ja käden koordinaatioon on tottunut jo koulussa.

Bondausjigi

Tällä jigillä - liekatehtaalla tai ’tether factory’llä niin kuin sitä englanniksi kutsutaan - tuotetaan sähköpurjeessa tarvittavaa liekaa. Laitteen kehittäminen aloitettiin jo vuonna 2006 yksittäisillä liitoskokeilla, mutta vasta vuodesta 2009 lähtien siitä on saatu kehitettyä versioita, jotka pystyvät varsinaisesti bondaamaan eli hitsaamaan liekaa ultraäänen avulla.

Laitteen on pystyttävä bondaamaan 50 mikrometrin paksuiseen pohjalankaan kahta tai kolmea 25 mikrometrin paksuista lankaa. Se tapahtuu siten, että ylempi lanka värähtelee ja hieroo samalla epäpuhtaudet pintojen kosketuskohdasta, jotta alumiinit voivat sulautua yhteen. Alalanka puristetaan pienillä puristimilla ja kiristimillä paikoilleen jigiin ja kun bondaus on tapahtunut, pohjalanka vapautuu ja valmista liekaa liikutetaan eteenpäin kohti rullaa, johon se kelataan. Haastavaa on liikuttaa valmista liekaa vaurioittamatta sitä.
Nykyistä laitetta voidaan jo perustellusti kutsua ’liekatehtaaksi’, sillä se on automatisoitu, toisin kuin manuaaliset edeltäjänsä. Tätäkin tehdasta kuitenkin kehitetään koko ajan. Kehittämistyötä helpottaa, että laite on jo alun perin suunniteltu niin, että sen yksittäisiä osia on helppo korvata uusilla sen mukaan kun parannuksia keksitään.
Jukka on ollut alusta lähtien suunnittelemassa kuvan jigiä. Kaiken kaikkiaan bondausjigin kehittämisryhmään on kuulunut vakituisesti neljä henkilöä, lisäksi aputyövoimana on toiminut vaihteleva määrä elektroniikkalaboratorion opiskelijoita.



Probe-asema, mittaus set-up

Ilmaisinlaboratorion mekaanikkona Raimo sekä kehittää että tekee monenlaisia tutkimusvälineitä ja –laitteita. Kuvan mittauslaitteeseen hän on rakentanut suunnittelemansa, alipainepumpun avulla toimivan alustan, joka pitää tutkimusobjektin paikallaan. Tämän tapaisen laitteen kehittämiseen ja valmistamiseen kuluu aikaa n. 1-2 kuukautta.

 

 

 

 

Kelloseppäkoulu | Vanha maantie 11, 02650 Espoo | Puhelin: +358 9 4355 770, Fax: +358 9 4355 7723 | kanslia@kelloseppakoulu.fi | www.kelloseppakoulu.fi